Dijital Biz Dergisi | Editör

 

Şenol VATANSEVER

 

Eylül 2022

 

 

Metaverse’ün Potansiyel Ekonomik Değeri 5 Trilyon Dolar Olacak

 

Metaverse alanında 2021 yılında 57 milyar dolar, 2022’nin ilk 5 ayında 120 milyar dolar yatırım yapıldı. Bu yatırımlar büyük teknoloji şirketleri, risk sermayesi (venture capital – VC) ve özel sermaye (private equity – PE) tarafından yapıldı.

Metaverse alanında kritik hamleler:

  • Meta, Microsoft, Nvidia, Apple, Alphabet dahil olmak üzere büyük teknoloji şirketleri Metaverse’ü şekillendirmeye yönelik aksiyonlar alıyor.
  • Facebook adını Meta olarak değiştirdi.
  • Microsoft, video oyun şirketi Activision Blizzard’ı satın aldı.
  • Nvidia, Omniverse gerçek zamanlı 3D grafik platformu ile iddiasını ortaya koydu.
  • Sony, PlayStation VR2 sanal gerçeklik gözlüğünü bu yıl sonunda piyasaya sürecek.
  • Apple’ın 2023 yılında Artırılmış Gerçeklik (Augmented Reality – AR) alanına girmesi olasılığı konuşuluyor.

Metaverse alanında önemli yatırımlar:

  • Adreessen Horowitz; oyun stüdyolarına, Metaverse’e, oyunlara yatırım yapmak için 600 milyon dolarlık Games Fund One risk sermayesini başlattı.
  • NFT pazar yeri OpenSea, Paradigm ve Coatue liderliğindeki C serisi finansman turunda 13,3 milyar dolar değerleme üzerinden 300 milyon dolar yatırım aldı.
  • Bored Ape Yacht Club yaratıcısı Yuga Labs, sanal bir dünya yaratmak için 4 milyar dolar değerleme üzerinden 450 milyon dolar yatırım aldı.
  • Pokémon Go oyununun geliştiricisi Niantic, Coatue’den 300 milyon dolar yatırım aldı.
  • Metaverse teknoloji şirketi Improbable, Andreessen Horowits ve SoftBank liderliğinde 150 milyon dolar yatırım aldı.
  • The SandBox, SoftBank’tan 93 milyon dolar yatırım aldı.

Metaverse alanında önemli gelişmeler:

  • Roblox günlük 55 milyondan fazla aktif kullanıcıya ulaştı. Roblox reklamveren ve iş ortağı olarak Nike ve Gucci ile anlaştı.
  • Fortnite günlük 20 milyondan fazla aktif kullanıcıya sahiptir. Fortnite’taki Travis Scott konserine 27 milyonun üzerinde tekil kullanıcı katıldı.
  • LEGO; Fortnite’ın yapımcısı Epic Games’e yatırım yaptı. Epic Games, son koleksiyonunu Metaverse’e taşıyan lüks marka Balenciaga ile iş birliği yaptı.
  • Asya’nın en büyük Metaverse platformu Zepeto, 300 milyondan fazla küresel aboneye sahiptir. Zepeto, Samsung ile iş ortaklığı anlaşması yaptı.
  • The Sandbox’ta Snoop Dogg’un sanal konutu “Snoopverse”in yanındaki arsaya anonim bir kullanıcı 450.000 dolar ödeyerek satın aldı. The Sandbox’taki kurumsal yatırımcılar arasında Adidas, Samsung, HSBC yer aldı.

Tüketiciler Metaverse’te sosyal, eğlence, oyun, seyahat, alışveriş gibi aktivitelerden heyecan duyuyor. Şirketlerin Metaverse’te uyguladığı kullanım örnekleri arasında pazarlama kampanyası ve girişimleri, çalışanlar için öğrenme ve gelişim, toplantılar, etkinlikler ve konferanslar, ürün tasarımı ve dijital eşleştirme yer alıyor.

McKinsey raporunda, 2030 yılında Metaverse’ün potansiyel ekonomik değerinin 5 trilyon dolar olması beklendiği belirtiliyor. E-ticarete 2-2,6 trilyon dolar, akademik sanal eğitime 180-270 milyar dolar, pazarlamaya 144-206 milyar dolar, oyuna 108-125 milyar dolar potansiyel etkisi olacağı tahmin ediliyor. Aynı raporda yer alan anket sonucunda, günlük aktivitelerini Metaverse’te geçirme heyecanı olan tüketicilerin oranı %59, Metaverse’ü benimseyen şirketlerin oranı ise %57.